NASA'nın James Webb Uzay Teleskobu'ndan aldığı ilk tam renkli görüntüler çarpıcı

NASA, James Webb Uzay Teleskobu'ndan uzun zamandır beklenen ilk görüntüleri yayınladı. 12 Temmuz, bir süredir ilk Webb görüntüleri ve verileri için planlanan çıkış tarihiydi. Ancak 11. saatte NASA, Başkan Biden'ın ilk görüntünün ortaya çıkmasına yardım etmesi gerektiğine karar verdi ve kesinlikle hayal kırıklığına uğratmadı.

Webb'in İlk Derin Alanı, dürbünün Yakın Kızılötesi Kamerası (NIRCam) kullanılarak çekildi ve 12,5 saat boyunca farklı dalga boylarında yakalanan görüntülerden oluşan bir bileşiktir.

İlk görüntü, SMACS 0723 gökada kümesini 4,6 milyar yıl önce ortaya çıktığı şekliyle ortaya koyuyor ve yerçekimi merceğinin arkasındaki uzak gökadalar üzerindeki etkilerini gösteriyor.

Uzayın enginliğini takdir etmeye çalışmak zihni gerçekten eritebilir. Son tahminler, Samanyolu galaksimizin çapının yaklaşık 100.000 ışıkyılı (tek bir ışık yılı 5.8 trilyon mile eşittir) olduğunu ve 100 ila 400 milyar yıldız içerdiğini gösteriyor. İlk Webb görüntüsünde binlerce galaksi görünüyor ve NASA, evrenin bu diliminin, yerdeki biri tarafından kol mesafesinde tutulan bir kum tanesi büyüklüğünde kabaca bir gökyüzü parçasını kapsadığını söyledi.

Bu ölçekte, Dünya dediğimiz bu uçuk mavi nokta üzerinde önemsiz hissetmek kolaydır. Şansımız yaver giderse Webb, evrendeki eşsiz yerimizi daha iyi anlamamıza ve belki de henüz sormadığımız soruları yanıtlamamıza yardımcı olacaktır.

Webb'den alınan ikinci "görüntü", Webb'in Yakın Kızılötesi Görüntüleyicisi ve Yarıksız Spektrografı (NIRISS) kullanılarak tek bir gözlemden oluşturulan bir iletim spektrumudur. WASP-96 b olarak bilinen buharlı gaz devi bir ötegezegenin atmosferik özelliklerini ortaya koyuyor.

Verilerin daha fazla analizine ihtiyaç duyulacaktır, ancak ön sonuçlar, su buharının ve buhar özelliklerini bastıran bulutların varlığına işaret etmektedir. NASA, zirvelerin yüksekliğinin ve diğer özelliklerin, yaklaşık 1.350 derece Fahrenheit'lik bir atmosferik sıcaklığı hesaplamak için kullanıldığını söyledi.

WASP-96 b, Phoenix olarak bilinen bir takımyıldızında yaklaşık 1150 ışıkyılı uzaklıkta yer almaktadır. Gezegen, kabaca her 3.5 Dünya gününde bir yıldızının etrafında dönüyor ve ilk olarak 2014'te keşfedildi.

Güney Halka Bulutsusu'nun bu gözlemi, neredeyse tam karşıda olduğunu gösteriyor. Karşılaştırma, bulutsuyu yakın-kızılötesi ışıkta (üstte, NIRCam cihazından) ve orta-kızılötesi ışıkta (altta, MIRI cihazından) vurgulamaktadır.

Gösterilen, dış katmanlarını döktükten sonra Güneş'e benzeyen ve artık nükleer füzyon yoluyla yakıt yakmayan beyaz bir cüce yıldızdır. Parlak, merkezi yıldızın sol alt tarafında bulunur ve orta kızılötesi görüntüde görülmesi daha kolaydır.

Yakın kızılötesi görüntünün çözünürlüğünün orta kızılötesi fotoğrafın çözünürlüğünden çok daha yüksek olduğunu fark etmiş olabilirsiniz. NASA, bunun fizikten kaynaklandığını söyledi. Kısacası, NIRCam daha yüksek çözünürlüklü görüntüler sunar çünkü yakaladığı ışığın dalga boyları daha kısayken MIRI dalga boyları daha uzundur. Dalga boyu ne kadar uzun olursa, görüntü o kadar kaba olur.

Stephan's Quintet'in bu mozaiği, yaklaşık 1000 ayrı görüntü kullanılarak bir araya getirildi ve Webb'den bugüne kadarki en büyük görüntü. Toplu olarak Hickson Kompakt Grup 92 olarak bilinen beş gökadadan oluşan bir gruplaşmayı tasvir ediyor ve Webb'in NIRCam ve MIRI cihazları kullanılarak görüntülendi.

Beş gökadadan sadece dördünün birbirine nispeten yakın olduğu düşünüldüğünde, isim biraz aldatıcıdır. Aykırı değer, NGC 7320 (görüntüdeki en soldaki gökada), Dünya'dan yaklaşık 40 milyon ışıkyılı uzaklıktayken, diğerleri (NGC 7317, NGC 7318A, NGC 7318B ve NGC 7319) 290 milyon ışıkyılı daha yakındır.

Webb, tek tek yıldızları ve NGC 7320'nin parlak çekirdeğini bile çözebildi. NASA'nın bu kümenin tam çözünürlüklü görüntüsü 12.654 x 12.132 piksel ölçülerinde ve yaklaşık 182 MB ağırlığındadır ve 1:1 ölçeğinde keşfetmek için indirilmeye değerdir.

Son fakat kesinlikle en az değil, Webb'in NIRCam'ı tarafından yakalanan kozmik bir çocuk odası olan Karina Bulutsusu'nun bu çarpıcı görüntüsü. Aynı bölüm daha önce Hubble tarafından görüntülenmişti, ancak Webb'in yapabileceği ayrıntı düzeyinden yoksundu. Tüplü TV'de SD çözünürlüğünden en son OLED'de 8K'ya geçmek gibi.

Karina takımyıldızı yaklaşık 7600 ışıkyılı uzaklıktadır ve ilk kez 1826'da James Dunlop tarafından kataloglanmıştır. Karina Bulutsusu'nun kuzeybatı köşesinde yer alan bu özel bölümle Güney Yarımküre'den görülebilir.

Bu haberi beğendiniz mi? Bültenimize katılarak haberdar olun!

Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.

Yazar Hakkında

Anlikhaber'i kurup kullanıcılara para kazandırmayı hedefledik ve sonunda yaptık sizin yapmanız gereken haberlerinizi ekleyip para kazanmaya başlayabilirsiniz.